Nathalie L.
1/5
Ik ben blij voor familie Schaap dat er zoveel mensen tevreden zijn met de geleverde service, maar ik heb helaas een andere ervaring die ik als waarschuwing toekomstige klanten wil meegeven.
Halverwege 2017 heb ik een Volkswagen Polo uit november 2014 bij familie Schaap gekocht met aanwezig onderhoudsboekje. De koop verliep al niet erg vlotjes, omdat op het laatste moment bleek dat het onderhoudsboekje tot 2016 leeg bleek te zijn. Toen pas werd duidelijk dat het een import auto bleek uit Italië en er geen historie van de auto bekend was. Zo werd dus niet duidelijk of de auto schade had gehad of niet. Omdat ik dit niet prettig vond en ik weet dat deze auto’s later lastiger zijn in de verkoop of inruil, wilde ik eigenlijk van de verkoop af. Maar meneer Schaap senior verzekerde mij dat ik moest vertrouwen op zijn vakkundigheid en wanneer ik in de toekomst de auto wilde inruilen of verkopen en ik er een lage prijs voor terug zou krijgen, hij de auto zonder problemen zou innemen voor een reële prijs. Zo overtuigd was hij van het feit dat de auto goed was. Ik moest hem op zijn woord geloven, hij had immers al 40 jaar deze zaak. Dat heb ik dus vervolgens ook gedaan.
Met plezier heb ik in de tussentijd met de auto gereden. Maar nu mijn man en ik hebben besloten terug te gaan naar 1 auto (mijn man gaat van baan wisselen), wilde wij de Polo inruilen tegen een andere auto. Helaas hebben wij moeten constateren dat de inruilwaarde van de Polo aanzienlijk lager bleek te zijn dan we hadden verwacht. Wij hebben de auto voor 11.720 euro bij Schaap gekocht met 40.000 kilometer op de teller en nu een half jaar later (en 53.000 kilometer op de teller) kregen wij er nog maar 9.000 euro voor terug. U kunt begrijpen dat wij niet tevreden zijn met een afschrijving van 2.720 euro in een half jaar. Een second opion leverde dezelfde prijs op. Daar werd ook geconstateerd dat de auto op 2 plaatsen (motorkap en linkerachterkant) niet de oorspronkelijke laklaag had, wat een indicatie is dat de auto in het verleden schade heeft gehad. Dit was exact waar ik destijds bang voor was.
Om meneer Schaap senior aan zijn woord te houden, heb ik contact gezocht en bovenstaande uitgelegd en gevraagd of hij een acceptabel bod kon doen op de auto. Helaas kreeg ik van zoon Berry te horen dat het klopt dat ze auto’s terugkopen voor een reel bedrag, maar dat ze momenteel voldoende voorraad hebben en dus geen interesse hebben in mijn auto. Ook wil hij geen uitspraak doen over wat de auto nu waard zou zijn om terug te kopen. Nou daar sta je dan. Nu weet ik wat het woord van meneer Schaap senior waard is geweest.
Ik ben ervan overtuigd dat de familie niet er bewust op uit is om mensen te duperen, maar helaas voel ik me nu wel zo. Ik zou toekomstige klanten dringend willen adviseren om direct te vragen naar een onderhoudsboekje en hier ook daadwerkelijk in te kijken om alles te controleren want aan een leeg onderhoudsboekje heb je tenslotte niets. Daarbij kun je bij twijfel bij een importauto bij het RDW opvragen hoeveel BPM er bij de invoer is betaald. Mocht dit een relatief laag bedrag zijn geweest, kan dit duiden op schade die vervolgens in Nederland (voor het oog) is verholpen. Overigens kan meneer Schaap dit ook doen.